Om de efficiency van een organisatie, productielijn en/of installatie te bepalen zal vastgelegd moeten worden welke maximale snelheden/hoeveelheden haalbaar zijn binnen een bepaalde periode. Door deze maximale gegevens af te zetten tegen de gerealiseerde gegevens is de efficiency te bepalen. Hierbij speelt de verhouding goed/afgekeurd product een rol zodat registratie van de goedgekeurde en afgekeurde (en her te bewerken) hoeveelheden wenselijk is.

De volgende werkwijzen zijn mogelijk:

  1. Volledig handmatig: alle gegevens worden handmatig ingevoerd.
  2. Semi automatisch: via touchscreen knoppen kunnen start/stop activiteiten geregistreerd worden met reden van de stop.
  3. Vol automatisch: via PLC’s kan data worden aangeleverd inzake start/stop activiteiten, eventueel aangevuld met reden van de stop.

Handmatig bijhouden van activiteiten in OEEOffice Handmatig bijhouden van activiteiten

Inrichting

Er dient een bepaalde hoeveel basis informatie gevuld te worden.Per lijn (installatie)/product combinatie dienen de diverse normgegevens te worden vastgelegd. Bij wijzigingen in deze normgegevens, o.a. door verbeteringen bewerkstelligd, moeten deze gegevens eenvoudig en massaal gewijzigd kunnen worden. Ook het vastleggen van de NPC (name plate capacity) gegevens per lijn en het afzetten van de gerealiseerde gegevens tegen deze NPC-gegevens geeft inzicht in efficiency.

Proces

Het proces kan dan als volgt zijn. Gedurende productie wordt, voor een bepaalde periode, continue gemeten wanneer er wel en wanneer er niet wordt geproduceerd, waarom er niet geproduceerd wordt en hoeveel goed en afgekeurd product er wordt geproduceerd. Door deze gegevens te vermenigvuldigen kan een OEE% worden berekend. De werknemers kunnen op elk moment nader specificeren waarom en wanneer (ver)storing in het productie-proces heeft plaatsgevonden. Verstoringen kunnen ook op een later tijdstip gespecificeerd worden. Zo ontstaat er een minutieus logboek waarin alle activiteiten van een meting vermeld staan.

Rapportages

Door de huidige toestand en de historische gegevens te rapporteren en analyseren kunnen er tijdig verbeteringen worden doorgevoerd.

Rapportage mogelijkheden in OEEOffice Rapportage mogelijkheden in OEEOffice

Tevens kan in een centrale ruimte, bijvoorbeeld de kantine, bepaalde informatie zichtbaar worden gemaakt zodat het inzicht en de motivatie van de medewerkers vergroot wordt.

Storingen

De storingsmeldingen in OEEOffice kunnen automatisch worden doorgesluisd naar TDOffice. Dubbele invoer van gegevens wordt hierdoor voorkomen.

OEEOffice is beschikbaar in het Nederlands, Duits, Engels en Spaans. Andere talen zijn uiteraard mogelijk.

Heeft u interesse in onze software, of wilt u meer informatie, aarzel niet om contact op te nemen.

Neem contact op